Jos Oostendorp

Slechts luttele seconden na zijn geboorte in 1962 in bierstad Groenlo hoort Jos een “PLOP”. Het is het geluid van de iconische Grolsch beugelfles welke door zijn vader wordt geopend als toast op zijn geboorte.

Vanaf dat moment zijn Jos, Groenlo, bier en verpakkingen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op 12 jarige leeftijd in de toen nog 6de klas van de lagere school beleefde Jos  2 hoogtepunten. De beklimming van de Callixtus kerk én een bezoek aan de brouwerij alwaar een onbeperkte hoeveelheid lokaal geproduceerde limonades konden worden genuttigd. Nog enkele jaren geduld en er mag worden geproefd van het lokaal gebrouwen bier.

Vakantiewerk is werken in de brouwerij. Op 14 jarige leeftijd worden er door Jos eenmalig te gebruiken houten pallets voor de Amerikaanse markt in elkaar getimmerd. Jos zijn vader, die voor Grolsch werkte,  timmerde menig bar en achterkast in vele kroegen. Naast houtbewerking waren er veel diverse soorten vakantiewerk. Tijdens zijn studie is er geen jaar geweest dat Jos geen vakantiewerk op de brouwerij deed. Het handmatig plaatsen van beugels op de beugelfles en het assisteren in de diverse afvullijnen voor flessen, blikken en vaten. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Na het afronden van zijn studie Biomedische Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente in 1988 gaat Jos korte tijd werken op de Universiteit, maar vanaf 1989 krijgt hij een vaste aanstelling bij Grolsch. In 2004 verhuist Grolsch van Groenlo naar Boekelo. Tot 2012 zal Jos daar diverse functies op verschillende posities bekleden binnen verschillende afdelingen, altijd hebben ze te maken met bierverpakkingen, nationaal en internationaal. Vanaf 2012 heeft Jos zijn eigen consultancybedrijf Eastgreen Beer & Packaging Matters. In dat jaar begint hij ook met het biermerk Yellow Moon als huurbrouwer. Vanaf eind 2014 is Jos samen met de neven Andries en Frans de Groen gestart met het realiseren van een nieuwe micro-brouwerij in Groenlo, Brouwerij Brouwersnös. Brouwersnös sstaat voor brouwersnest. Zowel Frans, Andries als Jos komen uit een brouwersnest.  Tot midden 2020 is Jos daar directeur. Vanaf Juli 2020 is Jos weer volop bezig met zijn eigen consultancybedrijf op zoek naar nieuwe innovaties en lanceert hij ook nog een nieuw biermerk: Tweach. Tweach verbindt bedrijven en brouwerijen. Eind 2020 wordt Jos gevraagd om bestuurslid Kennis & Innovatie te worden van CRAFT, de branchevereniging voor Onafhankelijk Brouwers Nederland. Sinds juni 2021 is Jos voorzitter van CRAFT.

Bierkeuze Jos Oostendorp

Brouwerij Durs – Dikke Prins

Hoezo de lat hoog leggen? Je moet het maar durven om een bier te brouwen met de man die met voetbal de Johan Cruijff schaal en de Beker heeft gewonnen. Een man die in het verleden landskampioen is geworden met FCTwente en Ajax en ook nog eens de beste speler in de eredivisie is geweest. En dan hebben we het natuurlijk over niemand minder dan Theo Janssen, een rasechte Arnhemse cultheld. “Onze Theet” zoals ze hem in Arnhem noemen.

Het is dé Stadsbrouwerij van Arnhem, de in 2019 opgerichte brouwerij Durs, die de uitdaging aangaat.

Brouwster Sophia heeft meerdere tactische besprekingen met Theo die er toe moeten leiden dat er een eigenzinnig, krachtig bier als resultaat komt. Met een smaakpalet zoals bierliefhebber Theo dat voor zich ziet. Een bier waar de voetbalpassie van Theo en de brouwpassie van Sophia samenkomen. Bier dat een glimlach op je gezicht tovert.

Het resultaat is een stevig, sterk blond bier met 8,5 % alcohol met de naam “DIKKE PRINS”. We proeven tonen van banaan, appel en citrusvruchten in de smaak van dit sterke blonde bier als gevolg van de keuze voor de juiste moutsoorten, hop, gist en een snufje koriander. En natuurlijk niet te vergeten het vakvrouwschap van de brouwster.  Een bier dat volgens Theo lekker makkelijk wegdrinkt, maar na een paar glazen de boodschap wel overbrengt.

Dikke Prins, een eigenzinnig krachtig  en sterk blond bier. Een bier dat gezien de beoordelingen op Untappd meer dan gemiddeld goed wordt beoordeeld door de bierdrinkers en steeds meer fans krijgt. Een bier met de potentie om uiteindelijke net zo bekend  te worden als zijn naamgever de eigenzinnige en krachtige Theo Janssen.

Dikke Prins, een sterk blond bier waarvan het marktaandeel en bekendheid zal blijven groeien, net als zijn naamgever.